درآمد غیرفعال (خاموش) چیست ؟ 11 ایده کسب درآمد غیرفعال

  • مدیر سیستم
  • 2 ماه پیش
درآمد غیرفعال (خاموش) چیست ؟ 11 ایده کسب درآمد غیرفعال
درآمد غیرفعال یعنی کسب درآمد از منابعی است که عملاً به صورت دائم برای آنها کار یا تلاش نمی کنیم. این روش کسب درآمد، مقابل کار کردن برای کارفرماست (حالا چه به صورت پروژه ای و چه به صورت دائمی و کارمندی). مثالِ ساده منبع درآمد غیرفعال در ایران هم «سرمایه گذاری در بورس» است.
 
درواقع در این روش ما یکبار یک کاری رو انجام میدهبم و بعد از آن، آن کار برایمان درآمدزایی می کند. پس در این روش، نیازی به کار کردن دائمی و همیشگی نیست و حتی وقتی که ظاهراً کار نمی کنید هم درآمد خواهید داشت.
 

تفاوت روش های مرسوم کسب درآمد با منبع درآمد غیرفعال چیست؟

در حالت عادی ما هر چه قدر که کار کنیم درست به همان اندازه درآمد داریم. حالا این درآمد یا ساعتی حساب می شود، یا روزی یا پروژه ای یا … . اما منابع غیر فعال، زمانی که حتی هیچ کاری برای آنها نمی کنیم هم برایمان درآمد دارند. از طرفی بعضی افراد شغل دومی دارند که آن هم نباید با درآمد غیر فعال اشتباه گرفته شود. چراکه آن شغل دوم هم تا زمانی برایمان درآمد دارد که کار کنیم (درست مثل شغل اولمان).
 

آیا برای کسب درآمد غیرفعال نیازی به کار کردن نیست؟

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که در مورد کسب درآمد غیرفعال وجود دارد این است که در این نوع کسب درآمد اصلاً نیازی به هیچ گونه کار یا تلاشی نیست! اما تعریف درست این است که بگوییم برای کسب درآمد غیرفعال، نیازی به کار کردن «دائمی» نیست؛ اما برای جذب پول از این منابع هم باید تلاش کنیم.
بخش زیادی از این تلاش مربوط به قبل از شروع کسب درآمد است. اما حتی وقتی درآمدتان از منابع غیر فعال روی غلتک میفتد، باز هم باید روی آن نظارت داشته باشید. برای مثال اجاره دادن مغازه یک روش کسب درآمد غیرفعال است. اما پیدا کردن مستأجر، نگهداری و تعمیر مغازه و مراقبت های این چنینی، کارهایی هستند که باید برای این درآمد انجام دهید.
 

انواع درآمد غیرفعال

در زیر، انواعی از درآمد غیرفعال را نام می بریم:
  • اموال و املاک اجاره‌ای: درآمد حاصل از اجاره خانه‌ها، آپارتمان‌ها، دفاتر تجاری یا زمین‌ها از جمله مثال‌های درآمد غیرفعال است.
  • سرمایه‌گذاری‌ها: درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام، اوراق بهادار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اموال تجاری، یا پروژه‌های جاری از نمونه‌های درآمد غیرفعال محسوب می‌شود.
  • اموال فیزیکی: این شامل درآمدی است که از طریق فروش یا اجاره اموالی مانند دستگاه‌ها، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه و غیره به دست می‌آید.
  • کسب درآمد از کتاب‌ها و محصولات دیجیتالی: ایجاد و فروش کتاب‌ها، مقالات، ویدئوها، آموزش‌ها و محصولات دیجیتالی می‌تواند منبع درآمد غیرفعال باشد.
  • اموال فکری و حقوق تکنولوژی: درآمد حاصل از حقوق تکنولوژی، مالکیت معنوی، اختراع‌ها و برندها نیز مثالی از درآمد غیرفعال است.
  • شبکه‌های بازاریابی چندسطحی (MLM): در این مدل‌ها، شما با جذب اعضای جدید به شبکه‌ی فروش خود، به علاوه از فروش محصولات، درآمدی را کسب می‌کنید.
  • ریع و راجع: درآمد حاصل از انتشار محتوا، مثل وبلاگ‌نویسی یا ویدئوسازی در پلتفرم‌های مانند یوتیوب، تیک‌تاک و پادکست‌ها نیز به دست آید.
  • سیستم‌های امور مالی خودکار: سیستم‌های مالی خودکار مانند ربات‌های معاملاتی فارکس (Forex) یا ربات‌های معاملاتی بورس می‌توانند درآمد غیرفعال ایجاد کنند.
  • خرید و فروش کسب و کارها: درآمد حاصل از خرید و فروش کسب و کارهای موجود نیز می‌تواند درآمد غیرفعال باشد.
  • امور املاک و مستغلات: مدیریت امور املاک و مستغلات برای دیگران می‌تواند منبعی از درآمد غیرفعال باشد.
توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، برای ایجاد درآمد غیرفعال نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه، زمان و تلاش در ابتدا وجود دارد. همچنین، مدیریت و نظارت مستمر بر بخش‌های مختلف درآمد غیرفعال نیز ممکن است مورد نیاز باشد.
 

تفاوت بین درآمد فعال و غیرفعال چیست؟

تفاوت بین درآمد فعال و غیرفعال به نحوه‌ی کسب و تولید آن مرتبط است. درآمد فعال و غیرفعال به شیوه‌های مختلفی از تلاش و مشارکت شما در فرآیند کسب و کار یا تولید درآمد اشاره دارد.
 
درآمد فعال: درآمد فعال به درآمدی اشاره دارد که از طریق مشارکت و فعالیت شما به دست می‌آید. به این معنی است که شما باید زمان، تلاش، دانش، مهارت‌ها و انرژی خود را برای انجام فعالیت‌هایی که منجر به درآمد می‌شوند، صرف کنید. مثال‌هایی از درآمد فعال شامل حقوق و دستمزد کارمندان، کسب درآمد از کسب‌وکارهای روزانه، و کارهای مستقل مانند مشاوره یا خدمات مشابه هستند.
 
درآمد غیرفعال: درآمد غیرفعال به درآمدی اشاره دارد که بدون نیاز به مشارکت مداوم و فعال شما تولید می‌شود. در این حالت، شما در ابتدا زمان، تلاش و منابعی را صرف می‌کنید تا سیستم‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها یا منابع دیگری را ایجاد کنید که به صورت خودکار و مداوم درآمد تولید می‌کنند. مثال‌هایی از درآمد غیرفعال شامل درآمد از اجاره‌های ملکی، درآمد از سرمایه‌گذاری‌های مالی، درآمد از فروش محصولات دیجیتالی، و درآمد از حقوق تکنولوژی هستند.
 
تفاوت اصلی بین این دو نوع درآمد در سطح مشارکت و تلاش شما در فرآیند تولید آن است. در درآمد فعال، شما به طور مستقیم و فعال در فرآیند تولید درآمد شرکت دارید، در حالی که در درآمد غیرفعال، شما به مرور زمان با تأثیر مستقیم کمتری در فرآیند تولید درآمد دخیل هستید.
 
و اما اصل مطلب ...

معرفی 11 ایده کسب درآمد غیر فعال

1) ساخت دوره آموزشی آنلاین
در این روش شما با توجه به توانایی های خود ویدیوهای آموزشی ضبط میکنید. بعد می توانید این ویدئوها را در وب سایت هایی مانند فرادرس یا وب سایت اختصاصی خودتان قرار دهید. البته اگر می خواهید سایت خودتان را داشته باشید طبیعتاً باید روی تبلیغات آن کار کنید تا مخاطبانتان شما را بشناسند و حاضر باشند به شما اعتماد کنند. تبلیغ در شبکه های اجتماعی و سئو وب سایت از بهترین روش های تبلیغاتی برای سایتتان خواهند بود.
بعد از این که آموزش هایتان را آماده و منتشر کنید، دیگر لازم نیست دائماً برای آن کاری انجام دهید. چون اگر به قول معروف کارتان بگیرد، این دوره ها خود به خود برایتان درآمد خواهند داشت. این دقیقاً کاری است که منبع درآمد غیرفعال برایتان انجام می دهد.
نکته: برای این که اعتماد مخاطبان را راحت تر جلب کنید می توانید بخشی از آموزش را رایگان ارائه دهید. سپس مشاهده باقی آموزش را منوط به تهیه دوره کنید.
 
2) انتشار E-Book
انتشار E-Book یا کتاب الکترونیکی هزینه بسیار کمتری به نسبت انتشار کتاب های کاغذی دارد. حجم این کتاب ها هم معمولاً کمتر از کتاب های کاغذی است (حدود 30 تا 50 صفحه). موضوع کتاب های الکترونیکی بیشتر آموزشی است؛ مثل آموزش راه اندازی کسب و کار، ساخت یک افکت در فتوشاپ، ساخت یک کار دستی خاص یا … . این کتاب ها را می توانید در پلتفرم های کتاب آنلاین منتشر کنید.
 
3) انتشار کتاب صوتی
کتاب های صوتی امروزه بسیار محبوب شده اند؛ به دو دلیل:
  • پرمشغله بودن افراد و گوش دادن به کتاب به جای خواندن آن
  • امکان گوش دادن به کتاب ها توسط افرادی که اختلالات بینایی دارند.
پس شما هم می توانید از این فرصت استفاده کرده و کتاب های صوتی را به یک کسب درآمد غیرفعال تبدیل کنید. برای آماده کردن کتاب صوتی دو روش دارید. اگر دست به قلم هستید خودتان کتابی هرچند کوتاه بنویسید و بعد آن را به صورت صوتی ضبط و منتشر کنید. البته لزومی ندارد که کتاب با صدای خودتان باشد و می توانید از فرد دیگری برای خواندن کتاب کمک بگیرید. اما اگر صدای خوبی دارید، این گزینه را هم دارید که صرفاً کتاب های دیگر را با صدایتان بخوانید و ضبط کنید.
 
4) سرمایه گذاری در بورس
بورس یکی از رایج ترین منابع درآمد غیرفعال در ایران است که در چند سال گذشته افراد جدید زیادی را به خود جذب کرده است. البته این سرمایه گذاری باید حتماً با آموزش قبلی و محتاطانه پیش برود. در غیر این صورت احتمالاً چیزی جز ضرر عایدتان نخواهد شد و عملاً درآمدی از این منبع غیرفعال نخواهید داشت و همان سرمایه خودتان را نیز به باد می دهید. مخصوصا در ایران

5) تبلیغات در بلاگینگ؛ از محبوب ترین راه های کسب درآمد غیرفعال
بلاگینگ به معنی تولید محتوای منظم و دائم است. این تولید محتوا می تواند در هر پلتفرمی انجام شود؛ اما معمولاً وب سایت ها بستر ایدئالی برای بلاگینگ هستند. حالا اگر بتوانید ترافیک قابل قبولی از بلاگینگ خود بگیرید، می توانید به تبلیغات دیجیتالی بپردازید. مشتریان می توانند سفارش خود را ثبت کنند و تبلیغاتشان را در سایت شما نمایش دهند. این تبلیغات معمولاً گوشه صفحات بلاگ یا گاهی پایین محتواها قرار می گیرند. هزینه آنها هم می تواند به صورت زمانی یا به صورت کلیکی محاسبه شود.

6) راه اندازی وب سایت برای گرفتن رپورتاژ
این منبع درآمد غیر فعال هم بسیار شبیه به روش قبلی است؛ با این تفاوت که در این روش شما به جای تبلیغات، رپورتاژ آگهیِ سایت های دیگر را چاپ می کنید. وب سایت های دیگر می توانند رپورتاژ (یا پست مهمان) خود را در سایت شما منتشر کنند و علاوه بر معرفی کسب و کار خود، به سایتشان هم لینک بدهند. به این ترتیب برای سایت خود بک لینک می سازند. این بک لینک ها در سئوی وب سایت ها بسیار مؤثرند و باعث رشد رتبه آنها در موتورهای جست و جو می شوند.
 
در این روش هم مثل تبلیغات و بلاگینگ، باید اول به ترافیک قابل قبولی برسید. به علاوه باید رتبه سایتتان را در موتورهای جست و جو به حد استانداردی نزدیک کنید (هر چه به صفحه اول گوگل نزدیک تر باشید، ارزش سایت شما بیشتر است). چرا؟ چون بک لینک هایی که سایت های دیگر قرار است از شما بگیرند زمانی ارزشمندند که از یک سایت سئو شده و معتبر باشند. اگر بتوانید خودتان را به این سایت باکیفیت و سئوشده تبدیل کنید، می توانید از طریق انتشار پست مهمان به کسب درآمد غیرفعال بپردازید.

7) تبلیغات به عنوان اینفلوئنسر در اینستاگرام
صحبت کردن درباره این روش، ساده تر از انجام آن است! اگر بتوانید در اینستاگرام تبدیل به اینفلوئنسر شوید، کسب و کارهای زیادی هستند که حاضرند در اِزای تبلیغات به شما هزینه ای بپردازند. طبیعتاً رسیدن به فالوورهای زیاد و برقراری Engagement بالا با آنها، آن هم از طریق تولید محتواهای مفید و باکیفیت زمان زیادی را می طلبد. اما اگر آن را محقق کنید، هزینه زیادی از تبلیغات آنلاین به دست خواهید آورد.

8) راه اندازی یک وب سایت
در آن روش کارِ تولید محتواها و بلاگینگ به عهده خود شما بود. در این روش می توانید تمام کار را برون سپاری کنید. درواقع می توانید گروهی داشته باشید که وب سایت را مدیریت کرده و برای آن تولید محتوا می کنند و تبلیغات یا رپورتاژهایی را در سایت منتشر کرده و هزینه دریافت می کنند.
تنها کاری که شما باید در این گروه انجام دهید، پرداخت دستمزد اعضای گروه است. مابه التفاوت دستمزد کل گروه و درآمدی که از سایت دارید، درآمد غیر فعال شما خواهد بود.
 
9) سرمایه گذاری در کسب و کارهای محلی و کوچک
سرمایه گذاری در کسب و کارهای کوچک می تواند کمی مخاطره آمیز باشید؛ اما اگر با موفقیت انجام شود، بازده خوبی دارد. از طرفی این منبع کسب درآمد غیرفعال نوعی کارآفرینی است که این بسیار ارزشمند است. بنابراین اگر سرمایه ای دارید و می خواهید از این سرمایه درآمد غیر فعال داشته باشید، می توانید در کسب و کارهای کوچک سرمایه گذاری کنید. با این کار در واقع سرمایه از شما و کار از دیگران است و شما می توانید طبق توافقی که می کنید، سودتان را به صورت دوره ای دریافت کنید.
 
10) فروش عکس های استوک
عکس های استوک، تصاویری هستند که توسط یک عکاس گرفته شده و در فضای وب در اختیار دیگران قرار می گیرند. طراحان گرافیک، آژانس های تبلیغاتی و … مشتریان این عکس ها هستند. درست است که بسیاری از این تصاویر به صورت رایگان در فضای آنلاین قرار دارند؛ اما بسیاری از آنها هم پولی هستند.
بنابراین اگر فکر می کنید عکاس خوبی هستید، می توانید دست به دوربین شوید و از سوژه ها و مناظر ناب عکس بگیرید. سپس این عکس ها را در پلتفرم ها و وب سایت های فروش تصویر به فروش برسانید. حتی اگر کارت ارزی داشته باشید، می توانید عکس هایتان را در وب سایت هایی مانند iStock نیز در دسترس کاربران بین المللی قرار دهید.
 
قبل از معرفی این روش اگر هنوز در مورد کارت ویزیت مجازی اطلاعاتی ندارید این مطلب را بخوانید این روش کسب درآمد بسیار ساده بوده و شرایط آن به راحتی فراهم می شود. فرض کنید شما یک وبلاگ، صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام یا هر رسانه اجتماعی دیگری دارید و در آن مشغول تولید محتوا، فروش محصول و ارائه خدمات هستید. این یک فرصت است برای کسب درآمد غیرفعال. شما می توانید بعد از ثبت نام در وبسایت سیب لینک، یک یا چند صفحه اختصاصی ایجاد کنید (با موضوعات مختلف یا مرتبط با حوزه کاری خود) و روش های ارتباطی و محتوای کافی در آن درج کنید و لینک اختصاصی خود را در وبلاگ یا رسانه اجتماعی خود قرار دهید. مخاطبان شما با کلیک بر روی لینک اختصاصی شما وارد وبسایت سیب لینک شده و ثبت نام میکنند. سپس به ازای خرید اشتراک توسط زیر مجموعه های شما، 30 درصد از آن مبلغ به عنوان پاداش به شما تعلق می گیرد. به همین سادگی.
 
تا اینجا با چند ایده کسب درآمد غیرفعال (خاموش) آشنا شدید. در روزهای آتی ایده های بیشتری را معرفی خواهیم نمود.
با ما همراه باشید.
مطالب مرتبط :
دیدگاه ها :
دیدگاه خود را ارسال کنید :

برای ارسال دیدگاه باید با مشخصات کاربری خود وارد سایت شوید :

ورود اعضا ثبت نام